Sidor

tisdag 3 november 2009

Kundotjänst

Ibland i livet måste man av olika anledningar resignera, kliva ur sin förandligade och esoteriska tillvaro, kavla upp ärmarna och sticka ned händerna upp till armbågarna i livets kalla diskvatten där det flyter små äckliga saker på ytan och helt enkelt ta itu med trilskande praktiska ting.

En sådan anledning infann sig häromdagen, när jag tvingades inse att den nya diskmaskinen faktiskt inte var charmigt nyckfull utan pålitligt urkass och förmodligen trasig.
Jag var tvungen att reklamera eller reparera den eller något liknande som jag redan VISSTE skulle innebära tålmodigt buret lidande i en telefonlur under större delen av en dag, lyssnandes till inspelade röster som räknade upp olika alternativ för mig att välja mellan pest eller kolera.

Efter att ha skjutit upp saken i flera dagar tog jag mig äntligen samman i fredags eftermiddag och lokaliserade telefonnumret till den skurkaktiga firma - BluffBåg AB- som vi anförtrott våra surt förvärvade pengar till i utbyte mot något som till det yttre i alla fall var en ny diskmaskin.

Pigg flicka svarar i BluffBågs:s kundtjänst. "Har ni någon försäkring på den" undrar hon. Försäkring? säger jag lika frågande. Det kan jag faktiskt inte svara på. "Ring då Ihålig försäkringar och fråga dem om det finns någon. Och sedan ringer ni till reparatörerna."
Utrustad med två tel.nr ringer jag först till Ihåligs kundtjänst, där en pigg röst hittar sambons namn i relation till olika försäkrade prylar, men ingen av dem en diskmaskin.

Därefter ringer jag nästa nummer där en snorkig stockholmsröst svarar. Jag förklarar mitt ärende; ibland startar den inte alls, ibland startar den, går en stund och lägger sedan av. I bägge fallen blinkar en pigg liten grön indikatorlampa på fronten.
"Hur blinkar lampan?" frågar snorkig stockholmsröst.
"Va?" säger jag. "Eh...grönt?"
"Hur MYCKET blinkar lampan?" säger s.sr med tydlig irritation.
"Menar du i vilket intervall lampan blinkar?" undrar jag och börjar känna mig lite lätt trött sådär.
"JAA. Hur mycket? Blinkningarna är ett meddelande till reparatörer om vad som är fel med diskmaskinen"
Men vad fan! Jag räknar.
"Just nu sex gånger, sedan paus!"
"Då får den inte vatten."
"Den får vatten."
"Sex blinkningar betyder att den inte får vatten! Det är en kod som talar om vad som är fel på maskinen."
"Du damen, jag skiter i om det så är ett morsemeddelande till Högste StorPotäten från Kalle Anka! Maskinen. Får. Vatten."
"Har du kollat inloppsventilen, den kan vara sönder och då får maskinen inte vatten."
Nu börjar det ryka ur mina öron.
"MASKINEN. FÅR. VATTEN. Att lampan blinkar i intervall om sex blinkningar betyder egenligen bara att att DEN. BLINKAR. SEX. GÅNGER. Den TROR kanske att den inte kan ta in vatten men det betyder inte att inflödet av vatten är stoppat. OK!? Dessutom, ibland blinkar den bara två gå-"
"Två blinkningar betyder-"
"NEEEEJ!!" Kan man läsa om era förbannade koder på nätet då???"
"Nej, det är ett meddelande till våra rep-"
Är det HEMLIGT?? Det verkar ju helt djävla befängt! Jag säger detta så snällt jag kan.
"Det kan jag inte uttala mig om!" säger snorkig stockholmsröst.
"Jaha. Men vad fan gör jag nu då?"
"Du får ringa till den auktoriserade reparationsfirma som ligger närmast där du bor."
Nu känns det verkligen som om jag hamnat i the Twilight Zone.
"Men vad gör NI då? Varför får man numret till er från BluffBåg AB??"
"Vi är Kundtjänst åt Whirlpool. Vi talar om vad de blinkande koderna betyder."

Jag lägger sakta på luren.
Diskmaskinen blinkar lite uppmuntrande två gånger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är tyvärr bara alltför sant; ingenstans finns det en fristad.
Man måste stångas med de dumma, de lata och de inkompetenta. Också typiskt är att trots löften om garanti, om funktion, om service ... så får man sköta allt själv.

//LB

Unknown sa...

SKRIV MER!!!!